Artykuł sponsorowany

Jak odpowiednio dobrać ramę do obrazu olejnego?

Jak odpowiednio dobrać ramę do obrazu olejnego?

Obrazy olejne powinny zawsze tworzyć harmonijną, przemyślaną kompozycję wraz z ramą, która pełni rolę drugorzędną względem dzieła, a jednocześnie współgra z nim i w pewien sposób je uzupełnia. Drewniane lub aluminiowe oprawy pełnią wiele funkcji, mają również bogatą kolorystykę i najczęściej są wykonane na indywidualne zamówienie. W naszym artykule podpowiadamy, w jaki sposób należy dobierać ramę do różnych rodzajów obrazów olejnych oraz czym się kierować przy wyborze.

Dobrze dobrana oprawa pozwala odpowiednio wyeksponować walory dzieła malarskiego oraz skutecznie uchronić je przed osiadaniem kurzu lub mechanicznym uszkodzeniem blejtramu i jego krawędzi. W ciągu wielu lat obraz może być narażony na liczne otarcia czy uderzenia, na przykład podczas odkurzania lub transportu, a usztywnienie w postaci ramy świetnie zabezpiecza płótno na wiele lat.

Zasada spójności

Rama obrazu podkreśla jego treść, ale nigdy nie powinna dominować nad płótnem swoją formą ani z nim mocno kontrastować. Jeśli zatem płótno ma wiele lat i przedstawia na przykład klasyczny landszaft, nie wolno umieszczać go w minimalistycznej, lakierowanej oprawie w intensywnych kolorach, lecz najlepiej postawić na ramy frezowane, złocone lub w odcieniach naturalnego drewna. Zasada spójności dotyczy tak samo obrazów awangardowych czy nowoczesnych abstrakcji – wymagają one prostych, oszczędnych w formie ram w stonowanej lub kontrastującej z passe – partout kolorystyce.

Dobór ramy do płótna bywa bardzo kłopotliwy, a różnorodność dostępnych materiałów może wprawiać właścicieli dzieł malarskich w zakłopotanie, dlatego warto udać się do zakładu usług ramiarskich, takiego jak warszawski Toram, by dowiedzieć się, jaka rama będzie z nimi najlepiej współgrać. Doświadczeni ramiarze mogą też wykonać dopasowaną ramę na indywidualne zamówienie, w oparciu o autorski projekt.

Szerokość ramy ma znaczenie

Istotną kwestią podczas wyboru ramy do obrazu jest określenie szerokości jej profilu. Oprawa nie może być zbyt wąska ani za szeroka, lecz proporcjonalna do wielkości płótna. Wielkoformatowe, klasyczne przedstawienia świetnie korespondują z rozłożystymi, masywnymi i pogłębionymi ramami, podobnie jak najmniejsze dzieła cenionych artystów, które dzięki szerszej oprawie są lepiej wyeksponowane i optycznie powiększają swoje rozmiary.

W przypadku akwareli rama tworzy zwykle całość wraz z passe – partout, którego szerokość musi być również proporcjonalna do obrazu. Takie kartonowe tło pozwoli wydobyć esencję przedstawienia malarskiego, dlatego też należy je dociąć tak, aby nie zakrywało poszczególnych fragmentów dzieła.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz