Artykuł sponsorowany

Jak należy dobrać olej silnikowy do samochodu?

Jak należy dobrać olej silnikowy do samochodu?

W przypadku nowego auta kupionego w salonie nie mamy problemu z doborem oleju silnikowego – mamy książkę serwisową i instrukcję, która jasno określa, czego możemy użyć. Kłopoty rozpoczynają się w przypadku, gdy kupiliśmy auto używane bez żadnych informacji o jego serwisowaniu. Na ratunek przychodzą nam wyszukiwarki olejów silnikowych dostępne na stronach internetowych producentów. Dobrze jest jednak znać również specyfikację oznaczeń oleju.

Kryteria doboru

Wyboru oleju samochodowego dokonujemy na podstawie tego, jakim rodzajem pojazdu dysponujemy, jaka jest jego marka i typ silnika. Producenci podają dokładne specyfikacje olejów oraz po jakim przebiegu powinien on być wymieniony.

Strony internetowe producentów takich jak Castrol czy Valvoline prowadzą bazy danych, w których poprzez wpisanie tych danych uzyskujemy informację na temat płynów eksploatacyjnych, które będą odpowiednie dla naszego samochodu. Zawsze możemy skorzystać też z rady ekspertów, jakimi są pracownicy Tranzytu.

Możemy więc zastosować olej rekomendowany przez producenta lub wyszukać pasujący do modelu naszego auta. Nie powinniśmy jednak kierować się opiniami innych kierowców. Polecane przez nich oleje mogą być odpowiednie dla ich aut, jednak kompletnie nie sprawdzić się naszym, co jedynie doprowadzi do uszkodzenia silnika.

Specyfikacje olejów silnikowych

Dobrze jest jednak zapoznać się bliżej z oznaczeniami stosowanymi przez producentów olejów silnikowych, co pomoże nam lepiej zrozumieć, czego powinniśmy szukać.

Pierwszym kryterium jest lepkość oleju silnikowego. Określa ona opór płynięcia oleju. Większa lepkość oznacza większą gęstość, co przekłada się na wolniejszy przepływ. Klasa lepkościowa określana jest w uniwersalnej skali od 0 do 60 – 0 to olej najrzadszy. Oznaczenie składa się z dwóch liczb i litery „W”. Pierwsza dotyczy przydatności oleju w niskich temperaturach. Im ona jest niższa, w tym niższej temperaturze będzie pracować olej. W tym przypadku oznaczać będzie, że olej pozwoli uruchomić silnik w temperaturze -35 stopni Celsjusza, a każda kolejna klasa odnosić się będzie do temperatury o pięć stopni wyższej.

Druga liczba określa lepkość w wysokich temperaturach. Niska lepkość oznacza, że olej jest rzadki, dzięki czemu oleje takie są energooszczędne – opory pracy silnika są bowiem niewielkie.

Drugie kryterium to kryterium jakościowe określane przez specyfikację API i ACEA. API używa oznaczeń składających się z dwóch liter, gdzie pierwsza określa rodzaj silnika („C” dla diesli, „S” dla silników benzynowych) oraz jakość oleju w skali A-F i A-M (odpowiednio dla diesli i silników benzynowych) – to dalsza litera oznacza olej wyższej jakości.

Klasyfikacja ACEA oprócz dwóch powyższych kategorii silników, oznaczonych odpowiednio „A” i „B”, wyróżnia także kategorię „C”, w której znajdują się oleje przeznaczone dla pojazdów z filtrem cząstek stałych.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz