Artykuł sponsorowany

Jak działa samochodowy ogranicznik prędkości?

Jak działa samochodowy ogranicznik prędkości?

Nowoczesne samochody są naszpikowane elektroniką. Jej głównym zadaniem jest poprawa komfortu jazdy oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Dzięki takim urządzeniom jak ogranicznik prędkości, kierowca ma pewność, że jego nieuwaga
nie spowoduje większego zagrożenia na drodze. Zyskuje również gwarancję, że nie przekroczy przepisów i nie otrzyma za to mandatu. Jak działa taki ogranicznik prędkości?

Nowoczesny kontroler na bazie GPS lub skanera

Nadmierna prędkość jest przyczyną znacznej liczby wypadków drogowych. Dlatego jej przestrzeganie powinno stanowić priorytet dla każdego kierowcy. Niestety, często zdarza się – zwłaszcza na długich trasach – że prowadzący pojazd zamyśli się, zasłucha w audycji radiowej lub w inny sposób zdekoncentruje, podczas gdy noga będzie nadal naciskała na pedał gazu, a samochód przyspieszał. Stałe kontrolowanie wskazówki prędkościomierza dla większości kierowców jest też męczące, dlatego w nowoczesnych samochodach stosuje się różne rozwiązania elektroniczne. Zaliczają się do nich między innymi tempomaty oraz ograniczniki prędkości, których instalację oferuje firma Auto-Meter. Te drugie są indywidualnym rozwiązaniem dla każdej marki. Dlatego w pojazdach można spotkać systemy ISL (Intelligent Speed Limiter) lub ASL (Automatic Speed Limiter).

Pierwsze z nich oparte są o współpracę z GPS-em, a informacje czerpią z odkodowanych danych satelitarnych. Drugie interpretują znaki drogowe poprzez ich skanowanie i dostosowywanie prędkości pojazdu do wymogów. Wadą ASL jest warunek czytelności znaków. Jeśli są one zabłocone lub zaśnieżone, system nie rozpozna ich i nie zareaguje. Taki ogranicznik wymaga też precyzyjnego ustawienia skanera, który musi „widzieć” znaki drogowe.

Jak działa inteligentny ogranicznik prędkości?

Najnowocześniejsze ograniczniki prędkości łączą w sobie funkcję skanowania znaków drogowych z odczytywaniem i interpretowaniem danych przez GPS. Odczytanie informacji stanowi dopiero pierwszy krok w pracy urządzeń. Ich zadaniem jest fizyczne oddziaływanie na pojazd i dostosowanie jego prędkości do konkretnej sytuacji drogowej. W przeciwieństwie do tempomatów, które współpracują z układem hamowania, ogranicznik prędkości dokonuje obliczeń ilości mieszanki paliwa. Dostosowując jej ilość do potrzeb silnika przy danej prędkości pojazdu, tym samym ogranicza tę prędkość. To rozwiązanie jest znacznie bezpieczniejsze dla uczestników ruchu drogowego, ponieważ dzięki niemu nie występuje zjawisko nagłego hamowania. Ma to znaczenie szczególnie wtedy, gdy na drodze następuje drastyczne ograniczenie prędkości – np. w wyniku prowadzonych robót drogowych.

System ISL, uzupełniony (w stosunku do systemu ASL) o odczytywanie danych z nawigacji satelitarnej, jest skuteczniejszy i bardziej niezawodny. Reagowanie urządzenia jest niezależne od stanu znaków drogowych, czy ich położenia w stosunku do kamer skanera. Standardowo tego typu systemy działają w zakresie prędkości od 30 do 200 km/h.

Ograniczniki prędkości, tak jak tempomaty samochodowe, nie są obowiązkowe, bowiem o włączeniu tej funkcji decyduje sam kierowca. To on również ustala zakres tolerancji urządzenia. Zaletą ograniczników jest też możliwość ustawienia określonej stałej prędkości oraz dostosowywanie tempa jazdy samochodu do prędkości innych pojazdów na drodze.

Oceń artykuł (2)
3.5
Komentarze
Dodaj komentarz