Artykuł sponsorowany

Jak działa elektryczne wspomaganie kierownicy i po co jest stosowane?

Jak działa elektryczne wspomaganie kierownicy i po co jest stosowane?

Można śmiało stwierdzić, że dzisiejsze samochody są rozbudowanymi urządzeniami elektronicznymi. Z całą pewnością jednak nie są to już jedynie pojazdy mechaniczne. Zmiany technologiczne objęły również tak ważny element, jak układ kierowniczy. Elektryczne wspomaganie kierownicy przyczyniło się do rozwoju systemów bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Natomiast w dalszej perspektywie można stwierdzić, że jest to zalążek pojazdów autonomicznych.

Elektryczne wspomaganie kierownicy – jak działa?

Do działania całego systemu niezbędny jest silnik elektryczny, który zależnie od marki i modelu pojazdu może znaleźć się np. obok przekładni zębatkowej lub na wale kierownicy. Jest on sterowany poprzez zmiany momentu obrotowego. W związku z tym niezbędny jest czujnik, dzięki któremu przekazywana jest informacja odnośnie tego, jak silnie kierowca skręca kierownicę. Moduły wspomagania kierownicy mogą być innowacyjne i zaawansowane technicznie, co przyczynia się do poprawy komfortu prowadzenia pojazdu. W momencie, gdy osoba prowadząca auto zaczyna obracać kierownicą, elektronika otrzymuje sygnał, że konieczne jest włączenie wspomagania. Po załączeniu się silniczka zaczyna on wspierać ruchy kierowcy, dzięki czemu wykonywanie manewrów staje się łatwiejsze.

Dlaczego montuje się elektryczne wspomaganie kierownicy?

Zdaniem eksperta z firmy Hella Polska jest to w dużej mierze uzależnione od poziomu spalania i ekologii. Wspomaganie hydrauliczne jest zawsze podłączone do silnika samochodu, co sprawia, że z pewnością nie wspiera ono oszczędności paliwa i ekologicznej jazdy. Taka wada zupełnie nie występuje w przypadku wspomagania elektrycznego. Energia do jego zasilania jest bowiem w całości pozyskiwana z alternatora.

Ponadto wspomaganie elektryczne zyskuje zwolenników również z uwagi na fakt, iż daje ono możliwość łatwej zmiany siły, z jaką działa i dopasowania go do potrzeb kierowcy. Można również korzystać z progresywnego modułu wspomagania do prędkości oraz trybu jazdy. Dzięki takim rozwiązaniom elektrycznym będziemy mogli, chociażby łatwo manewrować autem po miejskim, ciasnym parkingu. Diagnostyka tego typu wspomagania jest łatwiejsza niż hydraulicznego, gdyż wystarczy podpiąć je do komputera. Znika tu również, konieczność uzupełnia i sprawdzania poziomu płynu hydraulicznego, a także problem wycieków. Warto jednak zwrócić uwagę, że takie systemy mogą być podatne na przegrzanie podczas długotrwałego manewrowania po parkingu, co dostrzegalne jest w samochodach nauki jazdy.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Warto przeczytać

Wyszukaj firmy z branży