Artykuł sponsorowany

Jak dbać o silnik zasilany systemem Common Rail?

Jak dbać o silnik zasilany systemem Common Rail?

Nowoczesne silniki wysokoprężne przeszły w ostatnich latach zmianę, jeśli chodzi o technologię wtrysku paliwa. Wszystko za sprawą systemu Common Rail, dzięki któremu współczesne diesle wyróżniają się wysoką kulturą pracy, na poziomie porównywalnym do silników benzynowych. Ale jak dbać o silnik zasilany w taki sposób? O czym warto pamiętać w tym kontekście?

Kluczowy jest dobrej klasy olej napędowy

Silniki wysokoprężne z systemem Common Rail wyróżniają się mniejszym zużyciem paliwa i zredukowaną emisją spalin. Dzięki temu jednostka napędowa ma również zdecydowanie wyższą sprawność termodynamiczną.

Natomiast te zalety, choć skłaniające do wybrania wspomnianego rozwiązania, nie mogą przesłonić wad. A największą jest to, że wtryskiwacze do układów paliwowych pracują pod dużym ciśnieniem, a ich praca jest bardzo precyzyjna, co wiąże się z dużym zużyciem eksploatacyjnym.

Tak naprawdę każde zanieczyszczenie może potencjalnie prowadzić do uszkodzenia elementów. Wysokie ciśnienie wtrysku czy małe otwory rozpylaczy mogą powodować rozkalibrowanie się systemu nawet przy bardzo małym poziomie zanieczyszczenia oleju napędowego. Dlatego kluczowe jest stosowanie dobrej jakości paliwa – takiego od renomowanej firmy, który będzie z nadwyżką spełniać wymagania producenta silnika.

Odpowiednia eksploatacja na co dzień

Warto wystrzegać się jeżdżenia „na rezerwie”, ponieważ paliwo, które smaruje i chłodzi układ, musi zawsze utrzymywać się na poziomie co najmniej ¼ pojemności baku.

Oczywiście nie bez znaczenia będzie także wyposażanie się na co dzień w dobrej jakości sprzęt i elementy mechaniczne od renomowanych producentów oraz korzystanie ze wsparcia technicznego specjalistów, na przykład z DIESEL EXPERT.

Firma ta oferuje kompleksowe usługi dla mechaników i klientów indywidualnych, którzy mają do czynienia z silnikami wysokoprężnymi z systemem Common Rail.

Regularnie przeprowadzany serwis

Układ paliwowy Common Rail należy przepłukiwać co około 10 lat. Ponadto nie można zapominać o regularnej wymianie filtrów, a w przypadku zatarcia pompy trzeba wymienić wszystkie elementy, takie jak zbiornik paliwa, szyna czy przewody.

Awariom ulega zwykle pompa paliwa, ale nie tylko ona. Do serwisu równie często przyjeżdżają takie pojazdy, w których uszkodzeniu uległa na przykład instalacja elektryczna, która doprowadza zbyt niskie napięcie do pompy.

Warto ponadto sprawdzać parametry wtryskiwaczy oraz ocenić ich sprawność i w razie potrzeby zlecić regenerację tych części. Czasem konieczny będzie ich demontaż, mycie lub wymiana poszczególnych elementów.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz