Artykuł sponsorowany

Jak często trzeba ustawiać zbieżność kół? - Auto-Serwis Sławomir Knieć

 Jak często trzeba ustawiać zbieżność kół? - Auto-Serwis Sławomir Knieć

Prawidłowo ustawiona zbieżność kół w samochodzie wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale i na nasze bezpieczeństwo. Dlatego nie wolno zapominać o regularnym sprawdzaniu tego parametru w warsztacie samochodowym. Kiedy należy dokonać badania zbieżności kół? Jakie są objawy niewłaściwego ustawienia zbieżności kół? Odpowiadamy na te pytania razem ze specjalistami z Auto-Serwis Sławomir Knieć.

Po co się ustawia zbieżność kół?

Zbieżność to nic innego jak kąt położenia kół jednej osi względem siebie. Może być zbieżność dodatnia lub ujemna. W pierwszym przypadku koła są lekko pochylone do wewnątrz, a w drugim na zewnątrz. Zarówno kąt pochylenia, jak i rodzaj zbieżności kół ustawiany jest pod konkretny model auta. Istnieje jednak ogólna zasada, zgodnie z którą w samochodach z przednim napędem koła przednie są rozbieżne. W tego typu pojazdach koła przednie podczas jazdy są pchane i kąt ulega rozchyleniu. W efekcie koła ustawiają się niemal równolegle. Odwrotna sytuacja ma miejsce w samochodach z napędem przednim, gdzie przednie koła ciągną auto i z początkowej rozbieżności przestawiają się na położenie równoległe. Każde odstępstwo od tej normy automatycznie przekłada się na gorsze prowadzenie samochodu i wymaga szybkiej korekty ustawień.

Kiedy należy sprawdzić zbieżność kół?

Kierowcy doskonale znający swoje auto szybko zauważą, że dzieje się coś niepokojącego z geometrią kół. Podstawowym objawem jest konieczność ciągłej korekty toru jazdy podczas poruszania się na wprost. Również w trakcie pokonywania zakrętów usłyszymy popiskiwanie opon. Po pewnym czasie zauważymy też nierównomierne zużycie bieżnika w oponach. Jak podkreśla mechanik z warsztatu Auto-Serwis Diagnostyka i mechanika pojazdowa Sławomir Knieć:

Zbieżność może zostać naruszona w wyniku codziennej eksploatacji samochodu. Często powodem jest również zużycie się pewnych części, takich jak silentblocki, sworznie wahaczy czy drążki kierownicze. Wówczas w pierwszej kolejności należy dokonać ich wymiany, a dopiero potem zadbać o całą geometrię naszych kół.

Problemy ze zbieżnością wynikają ze stanu naszych dróg, które szczególnie po zimie są pełne pułapek w postaci licznych dziur. Gwałtowniejsze wjechanie w taką wyrwę w najlepszym wypadku może być powodem do ponownego ustawienia zbieżności kół. Także wszelkie kolizje, nie mówiąc już o poważniejszych wypadkach, wymagają korekty ustawień kątów. Następną przesłanką jest naprawa układu kierowniczego, zawieszenia oraz wymiana opon.

W warsztacie samochodowym Auto-Serwis Operację ustawienia geometrii przeprowadza się ręcznie przy wsparciu specjalistycznych urządzeń pomiarowych. Najczęściej sprowadza się to do właściwego ustawienia drążka poprzecznego, który reguluje się przeciwnakrętką, zamontowaną na drążku kierowniczym.

 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz