Jak często trzeba ustawiać zbieżność kół? - Auto-Serwis Sławomir Knieć
Prawidłowo ustawiona zbieżność kół w samochodzie wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale i na nasze bezpieczeństwo. Dlatego nie wolno zapominać o regularnym sprawdzaniu tego parametru w warsztacie samochodowym. Kiedy należy dokonać badania zbieżności kół? Jakie są objawy niewłaściwego ustawienia zbieżności kół? Odpowiadamy na te pytania razem ze specjalistami z Auto-Serwis Sławomir Knieć.
Po co się ustawia zbieżność kół?
Zbieżność to nic innego jak kąt położenia kół jednej osi względem siebie. Może być zbieżność dodatnia lub ujemna. W pierwszym przypadku koła są lekko pochylone do wewnątrz, a w drugim na zewnątrz. Zarówno kąt pochylenia, jak i rodzaj zbieżności kół ustawiany jest pod konkretny model auta. Istnieje jednak ogólna zasada, zgodnie z którą w samochodach z przednim napędem koła przednie są rozbieżne. W tego typu pojazdach koła przednie podczas jazdy są pchane i kąt ulega rozchyleniu. W efekcie koła ustawiają się niemal równolegle. Odwrotna sytuacja ma miejsce w samochodach z napędem przednim, gdzie przednie koła ciągną auto i z początkowej rozbieżności przestawiają się na położenie równoległe. Każde odstępstwo od tej normy automatycznie przekłada się na gorsze prowadzenie samochodu i wymaga szybkiej korekty ustawień.
Kiedy należy sprawdzić zbieżność kół?
Kierowcy doskonale znający swoje auto szybko zauważą, że dzieje się coś niepokojącego z geometrią kół. Podstawowym objawem jest konieczność ciągłej korekty toru jazdy podczas poruszania się na wprost. Również w trakcie pokonywania zakrętów usłyszymy popiskiwanie opon. Po pewnym czasie zauważymy też nierównomierne zużycie bieżnika w oponach. Jak podkreśla mechanik z warsztatu Auto-Serwis Diagnostyka i mechanika pojazdowa Sławomir Knieć:
Zbieżność może zostać naruszona w wyniku codziennej eksploatacji samochodu. Często powodem jest również zużycie się pewnych części, takich jak silentblocki, sworznie wahaczy czy drążki kierownicze. Wówczas w pierwszej kolejności należy dokonać ich wymiany, a dopiero potem zadbać o całą geometrię naszych kół.
Problemy ze zbieżnością wynikają ze stanu naszych dróg, które szczególnie po zimie są pełne pułapek w postaci licznych dziur. Gwałtowniejsze wjechanie w taką wyrwę w najlepszym wypadku może być powodem do ponownego ustawienia zbieżności kół. Także wszelkie kolizje, nie mówiąc już o poważniejszych wypadkach, wymagają korekty ustawień kątów. Następną przesłanką jest naprawa układu kierowniczego, zawieszenia oraz wymiana opon.
W warsztacie samochodowym Auto-Serwis Operację ustawienia geometrii przeprowadza się ręcznie przy wsparciu specjalistycznych urządzeń pomiarowych. Najczęściej sprowadza się to do właściwego ustawienia drążka poprzecznego, który reguluje się przeciwnakrętką, zamontowaną na drążku kierowniczym.