Artykuł sponsorowany

Instalacja gazowa II generacji

Instalacja gazowa II generacji

Na zainstalowanie gazu w samochodzie decyduje się coraz więcej osób. Jest to spowodowane często ekonomią. Rosnące ceny paliwa w porównaniu z niższą cena gazu jest kusząca dla wielu posiadaczy samochodów. Wprowadzenie na rynek silników z wtryskiem benzyny i elektronicznym sterowaniem sondą lambda spowodowało, że powstała instalacja gazowa drugiej generacji. Jakie są zasady jej działania i czy różni się ona od poprzedniej wersji?

Zasada działania instalacji II generacji

Instalacje gazowe niezależnie od generacji działają podobnie. W przypadku drugiej generacji różnica tkwi w sposobie sterowania składem mieszanki. Istotną częścią instalacji pierwszej generacji była śruba regulacyjna. W nowych instalacjach jej miejsce zastąpił zawód dławiący sterowany silnikiem krokowym. W instalacji LPG drugiej generacji rozbudowana została instalacja elektryczna. Składa się ona z przełącznika wyboru paliwa, centralki elektronicznie sterującą silnikiem krokowym oraz emulatory wtryskiwaczy i sondy lambda. Emulatory to układy elektroniczne, które generują sygnały elektryczne. Imitują one poprawną pracę wtryskiwaczy benzynowych i sondy lambda podczas zasilania silnika gazem ziemnym. Jest to działanie niezbędne, ponieważ w przypadku braku emulatorów sterownik układu benzynowego będzie generował błędy i spowoduje złą pracę silnika w samochodzie.

Sygnał z sondy lambda ustala skład mieszanki paliwowo-powietrznej w instalacji. W odróżnieniu od instalacji pierwszej generacji korekcja proporcji paliwo-powietrze odbywa się na bieżąco podczas działania układu. Dobór mieszanki i regulacja regulatora jest istotna dla prawidłowego działania instalacji gazowej w samochodzie. Zasada doboru nie różni się od tej z poprzedniej generacji. Sterownik instalacji ma za zadanie dokonać korekty składu mieszanki, aby samochód działał prawidłowo.

Co z diagnostyką?

Diagnostykę instalacji gazowej drugiej generacji dokonuje się przy pomocy analizatora składu spalin i komputerowego oprogramowania diagnostycznego. To ostatnie pozwala na monitorowanie takich sygnałów jak prędkość obrotowa silnika, położenie silnika krokowego i napięcie sondy lambda. Mierzona jest też temperatura parownika i stopień otwarcia przepustnicy. Przełączanie z benzyny na gaz w samochodzie, który wyposażony jest w instalację drugiej generacji odbywa się automatycznie po osiągnięciu ustalonych prędkości obrotowych silnika i temperatury parownika.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz