Artykuł sponsorowany

Holowanie ciężarówek w pigułce

Holowanie ciężarówek w pigułce

Holowanie pojazdów zdecydowanie nie należy do najprostszych czynności. Poziom trudności wzrasta wraz z gabarytami aut, przez co w przypadku ciężarówek stanowić może nie lada wyzwanie. Bez względu na to, czy pojazd uległ niespodziewanej awarii, czy doszło do kolizji, proces holowania należy powierzyć profesjonalistom. Doświadczeni pracownicy pomocy drogowej pomogą wyjść z opresji bez narażania kierowcy na niepotrzebny stres.

Podstawowe zasady holowania

Wiele osób uważa, że samochody ciężarowe są holowane przez pojazdy o podobnej specyfikacji. Nic bardziej mylnego! Poprawne wykonanie zadania jest możliwe dzięki zastosowaniu tzw. holowników, które standardowo wyposaża się w wyciągarki, hydrauliczne podnośniki czy wciągarki linowe. Taki sprzęt pozwala łatwo postawić do pionu przewrócone pojazdy, które wylądowały w rowie bądź przewróciły się na bok na samej jezdni. Bez nich przygotowanie ciężarówki do dalszego transportu byłoby wręcz niemożliwe.

Jak mówią specjaliści z Pomoc Drogowa Auto Parking Pikuliński Tadeusz, sposób, w jaki będzie holowane tego typu auto, zależy w dużej mierze od jego modelu. Każdy producent przewidział bowiem nieco odmienne punkty mocowania urządzenia holowniczego, których należy szukać w instrukcji pojazdu. Znajdziemy w niej również istotne informacje, dotyczące wielkości maksymalnych obciążeń. Jeśli nie weźmie się ich pod uwagę, grozi to uszkodzeniem ramy ciężarówki. Instrukcje ponadto precyzyjnie określają, które układy ciężarówki należy rozłączyć bądź podłączyć w celu bezproblemowego holowania. Zadbanie o elementy pneumatyczne, hydrauliczne czy elektryczne ochroni więc kierowcę przed poważnymi konsekwencjami.

Holowanie ciężarówek zgodnie z przepisami

Holowanie pojazdów ciężarowych musi przebiegać z wykorzystaniem połączenia sztywnego, znacznie bardziej wytrzymałego od giętkiego, jakie znamy z  samochodów osobowych. Cały proces  jest ściśle uwarunkowany licznymi przepisami, którym przyświeca ochrona wszystkich uczestników ruchu.

Wymaga się, aby holowane auto posiadało sprawny układ kierowniczy oraz przynajmniej jeden poprawnie działający układ hamulcowy. Jeśli nie, koniecznością będzie wezwanie lawety, co oczywiście generuje dodatkowe koszty. Niezwykle istotny czynnik stanowi oznaczenie pojazdu. Wedle zapisów Kodeksu Drogowego powinien on mieć wyeksponowany trójkąt odblaskowy w swej lewej tylnej części, a w warunkach niedostatecznej widoczności dawać sygnały za pomocą świateł pozycyjnych. Dzięki temu ułatwia się innym kierowcom właściwą ocenę sytuacji na drodze oraz dostosowanie wszelkich  manewrów do holowanej ciężarówki.

Przepisy precyzyjnie wskazują również prędkość samego holowania. Na terenie zabudowanym nie można przemieszczać szybciej niż 30 km/h, zaś na obszarze niezabudowanym limit wynosi z kolei 60 km/h. Wspominając o ograniczeniach, nie sposób ominąć faktu, że zabrania się holowania pojazdów z naczepą. Chcąc skorzystać z pomocy przy transporcie, należy ją koniecznie odłączyć. Tym samym holowana jest ona osobno.

 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz