Artykuł sponsorowany

Historia i działanie dźwigów osobowych

Historia i działanie dźwigów osobowych

Współcześnie nie wyobrażamy sobie życia bez obecności pewnych urządzeń. Jednym z nich jest dźwig osobowy. Winda wpłynęła na funkcjonowanie człowieka i sprawiła, że życie stało się łatwiejsze. Powstała w odpowiedzi na pragnienie wznoszenia wielkich i trwałych obiektów, gdyż nieodzowną częścią tego marzenia stała się chęć prostszego poruszania się w pionie i poziomie. Jaka jest historia windy? Jaka jest zasada jej działania?

Historia windy, czyli jak to się zaczęło

Pierwsze urządzenia przypominające dźwig, znane były już w starożytności. Źródła historyczne wskazują, że sprzęt taki był wykorzystywany w Pałacu Nerona, a także w Koloseum. Wówczas konstrukcja miała przeciwwagę, która po podniesieniu na pożądaną wysokość była po jej zwolnieniu siłą napędową maszyny. Przez wiele stuleci stosowano różne rozwiązania, które były napędzane za pośrednictwem siły ludzkich mięśni lub zwierząt pociągowych. Bezpieczną windę wynalazł Elisha Otis, który posłużył się urządzeniem chwytającym kabinę do prowadnic w przypadku zerwania liny. Swój wynalazek zaprezentował na Wystawie Światowej w Nowym Yorku w roku 1853. Wskazać należy, że pierwszy dźwig osobowy zainstalowany został w 1857 roku. W 1880 roku Werner von Simens wzbogacił windę w silnik elektryczny. Współcześnie stosuje się windy z napędem elektrycznym i hydraulicznym a w urządzeniach dla osób niepełnosprawnych często występuje napęd śrubowy - wskazuje pracownik firmy Eurodźwig.

Jaka jest zasada działania dźwigu elektrycznego?

Do przewozu osób najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest dźwig elektryczny o napędzie linowym. W tym przypadku częścią napędową jest wciągarka elektryczna. Podnoszenie i opuszczanie kabiny urządzenia odbywa się z pomocą stalowych lin, które zamocowane są do jej ramy i oplecione są wokół koła linowego napędzanego przez wciągarkę. Zespół napędowy wraz z szafą sterową może znajdować się w maszynowni, zamkniętym wnętrzu nad szybem windy. Podkreślić należy fakt, że liny połączone są ponadto z przeciwwagą, która zawieszona jest po drugiej stornie koła linowego.

Dźwig przeznaczony do przewozu osób wyposażony jest w maszyny, które chronią przed swobodnym spadkiem kabiny, a także przeciwwagi podczas awarii. Do tych urządzeń należą chwytacze i ogranicznik prędkości. Drugi z wymienionych pozwala na wyłączenie zespołu napędowego. W przypadku szybkości granicznej poruszania się w dół uaktywnia chwytacze, które unieruchamiają kabinę. Zderzaki zatrzymują opadającą kabinę bądź przeciwwagę na końcu jazdy - z uwzględnieniem bezpiecznej odległości. Ten zabieg jest zastosowany ze względu na możliwość obecności w tym miejscu osoby zajmującej się konserwacją.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz