Artykuł sponsorowany

Ewidencja środków trwałych – co należy wiedzieć?

Ewidencja środków trwałych – co należy wiedzieć?

Ewidencja środków trwałych jest bardzo często jedną ze składowych prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów. Bez jej wykonywania nie można w sposób prawidłowy oraz zgodny z przepisami obliczyć odpisów amortyzacyjnych. Ewidencja środków trwałych zarówno wartości materialnych, niematerialnych, jak i prawnych jest również niezbędna przy sporządzeniu dochodu przedsiębiorstwa.

Ewidencja środków trwałych – co do nich zaliczamy?

W myśl polskiego prawa do ewidencji środków trwałych zalicza się każdą należącą do danego podmiotu gospodarczego rzecz, z założeniem, iż musi ona być wykorzystywana dłużej, niż przez rok.  Są to zarówno wartości materialne, jak i  niematerialne oraz prawne. Zalicza się do nich budynki, grunty, maszyny, sprzęty biurowe, meble, środki transportu, czy narzędzia. Niematerialnymi i prawnymi wartościami danego przedsiębiorstwa są zaś wszystkie autorskie prawa majątkowe, prawo do wykorzystania wiedzy handlowej, przemysłowej, czy naukowej, koszty zakończonych prac rozwojowych, a nawet programy komputerowe, licencje oraz subwencje. Wszystkie te składowe – mowa tutaj o ewidencji środków trwałych, a także wartościach niematerialnych i prawnych (WNIP) – są niezbędne do poprawnego przygotowywania ksiąg przychodów i rozchodów (KPiR). Zadanie ich stałego prowadzenia najlepiej powierzać biurom rachunkowym o wysokim zaufaniu klientów. Renomę na terenie Łodzi i okolic zdobyła firma Compo System, która oprócz wykonywania KPiR zajmuje się też nadzorami podatkowymi, czy obsługą kadrowo-płacową.

Z czego składa się ewidencja środków trwałych?

Każdy dokument przedstawiający ewidencję środków trwałych powinien zawierać szereg niezbędnych elementów. Należą do nich dane personalne, NIP podatnika, liczby porządkowe wraz z datami nabycia, daty przyjęcia do używania, klasyfikację środków trwałych, określoną wartość początkową, wyznaczoną stawkę amortyzacyjną, określoną wartość ulepszenia, zaktualizowaną wartość początkową, a także kwoty odpisów amortyzacyjnych, a w przypadku likwidacji środka trwałego, przyczynę zaistniałej sytuacji oraz datę dokonania usunięcia z rejestru. Warto przy tym wiedzieć, że ewidencję środków trwałych sporządzać można w różny sposób – np. specjalnie zakupione do tego książeczki. Powierzenie zadania biurowi rachunkowemu pozwoli jednak na przygotowywanie tejże ewidencji również w formie cyfrowej w odpowiednim programie komputerowym, dzięki któremu będzie można przeprowadzać odpowiednie analizy. Współpracując z biurem rachunkowym z uprawnieniami doradztwa podatkowego, przy ewidencji środków trwałych będzie można ustalić strategię korzystania z różnych ulg podatkowych.

Opracowanie:
Łódź, Franciszkańska 113
tel. 42 616 06 07
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz