Artykuł sponsorowany

Diagonalne czy radialne? Jakie opony wybrać do traktora?

Diagonalne czy radialne? Jakie opony wybrać do traktora?
Opony w pojazdach rolniczych pełnią równie ważną lub nawet jeszcze ważniejszą funkcję niż w przypadku samochodów osobowych. Biorąc pod uwagę fakt, iż jest to tak naprawdę jedyne elementy, które bezpośrednio stykają się z nawierzchnią, ich odpowiedni wybór jest bardzo istotny – choć nie tak łatwy, jak mogłoby się wydawać. Co do zasady rolnicy mają do wyboru opony diagonalne oraz radialne. Czym charakteryzują się dostępne rozwiązania?

Co warto wiedzieć o oponach diagonalnych?


Opony tego typu uważane są przede wszystkim za rozwiązanie bardzo sprawdzone, ponieważ z powodzeniem wykorzystuje się je już od połowy ubiegłego wieku. I choć przez szereg lat technologia produkcji uległa znaczącym zmianom, to sama konstrukcja pozostała bardzo zbliżona do oryginału. Opony zbudowane są z bieżnika, osnowy, tzw. warstwy opasania, a także stopki – czyli części opony, która bezpośrednio styka się z obręczą felgi. Cechą charakterystyczną rolniczego ogumienia diagonalnego jest to, że osnowa składa się z kilku warstw ułożonych na przemian kordów. Kordy wzmacniające przebiegają ukośnie przez całą oponę, pod kątem 30–40 stopni do linii centralnej. Każda warstwa biegnie w przeciwnym kierunku, tworząc w ten sposób krzyżujący się wzór.

Dzięki takiej budowie opony diagonalne są cichsze niż radialne. Specjaliści z branży zwracają również uwagę m.in. na wyższy komfort jazdy po nierównych drogach. Ogumienie tego typu uchodzi także za najwytrzymalsze pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych rozwiązanie. Opony mają oczywiście swoje wady. Klienci zainteresowani zakupem powinni wiedzieć o tym, iż obniżenie ciśnienia w oponach diagonalnych powoduje ich odkształcenie. W takiej sytuacji opona nie przylega do podłoża całą powierzchnią, tylko samymi bokami – co przyczynia się do zwiększenia poślizgu kół. Jak zatem prezentuje się opcjonalna technologia?

Czym charakteryzują się opony radialne?


Cechą rozpoznawczą nowoczesnych opon radialnych jest ułożenie wzmacniającego kordu pod kątem 90 stopni od linii centralnej. Ponadto pod bieżnikiem umieszcza się koleje warstwy kordu w sposób ukośny pod kątami wynoszącymi od 15 do 20 stopni względem siebie. Sprawia to, że czoło opony radialnej jest sztywniejsze, a co za tym idzie, znacznie odporniejsze na uszkodzenia. W porównaniu do ogumienia diagonalnego opony radialne charakteryzują się lepszym współczynnikiem przyczepności, dzięki czemu operator maszyny ma możliwość precyzyjniejszego planowania skomplikowanych manewrów.

Jak podkreślają specjaliści z firmy Górka & Maliński, podczas wyboru optymalnego produktu warto wziąć pod uwagę również fakt, iż opony radialne mają mniejsze opory toczenia. Przyczyna się to oczywiście do zmniejszenia zużycia paliwa i ograniczenia kosztów eksploatacji. Niestety nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, która z dostępnych technologii jest lepsza, gdyż obie niosą ze sobą określoną liczbę zalet i wad. Wiele zależy od tego, w jakim terenie traktor będzie poruszał się najczęściej.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz