Artykuł sponsorowany

Diagnoza i terapia dysleksji – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Ologos

Diagnoza i terapia dysleksji – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Ologos

Dysleksja, którą najczęściej rozpoznajemy gdy dziecko zaczyna uczyć się czytania i pisania, wynika z zaburzeń podstawowych funkcji poznawczych. Zazwyczaj dotyczy deficytów w zakresie percepcji słuchowej lub/i wzrokowej. Wczesne zdiagnozowanie zaburzeń percepcyjno-motorycznych u dziecka jest bardzo ważne, gdyż pozwala podjąć terapię, która może wyeliminować lub znacząco ograniczyć problem dysleksji w późniejszych latach. Poznaj ofertę Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Ologos i dowiedz się więcej – zapraszamy do lektury!

Jakie są wczesne symptomy dysleksji?

Pierwsze objawy można zauważyć już u małych pociech w wieku 2-3 lat, które mają problem z wymawianiem niektórych słów lub budowaniem zdań, słabiej kolorują, a rysunki bywają ubogie lub znajdują się tylko w jednej części kartki. Widoczne są trudności w samodzielnym ubieraniu się (problemy z zapianiem guzików, wiązaniem sznurówek). Mogą też słabiej reagować na komunikaty kierowane do grupy i sprawiać wrażenie nieuważnych, niepewnych.

Rodzaje dysleksji rozwojowej

W obrębie dysleksji rozwojowej wyróżnia się: dysleksję(zaburzenia w czytaniu), dysgrafię (zaburzenia strony graficznej pisma- nieczytelne pismo), dysortografię (zaburzenia w poprawnym pisaniu). W przypadku pisania objawia się trudnościami z zachowaniem tekstu w linii praz licznymi błędami w pisaniu ze słuchu oraz przy przepisywaniu. Dziecko pomija litery, cząstki wyrazów lub całe wyrazy, często myli podobne litery, np.: b – p, d – b, n – m, o – a czy też s – z, ę – e,. Mogą pojawić się trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami oraz dwuznakami. Mimo znajomości reguł ortograficznych popełnia nagminnie błędy w zapisie ó-u, rz-ż, ch-h.

Kiedy i w jakim celu najczęściej się diagnozuje dysleksję?

Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, więc dziecko dotknięte tym zaburzeniem napotyka na trudności od początku nauki szkolnej. Mimo przeciętnej lub ponadprzeciętnej inteligencji, wymaga podjęcia specjalnych metod nauczania. W tym celu niezmiernie ważne jest szybkie zdiagnozowanie ryzyka dysleksji – na podstawie zaleceń zawartych w opinii nauczyciel nauczania początkowego może odpowiednio dobrać metody pracy edukacyjnej. Terapeuta dokładnie wie jakie obszary należy poddać korekcie, a mocne strony dziecka wykorzystać do kompensowania braków.

W myśl obecnie obowiązujących przepisów konkretną diagnozę dysleksji można postawić najwcześniej w czwartej klasie szkoły podstawowej. Niezależnie od tego kiedy zostanie postawiona ostateczna diagnoza, ważne jest podjęcie terapii logopedycznej lub pedagogicznej, która polega na usprawnianiu zaburzonych funkcji i usprawnianiu czytania (techniki, tempa i rozumienia) oraz pisania zarówno w aspekcie poprawności ortograficznej jaki i grafii.

Jak można sobie radzić z dysleksją?

Dziecko dotknięte dysleksją powinno być pod opieką sprawdzonej poradni psychologiczno-pedagogicznej np. Poradni Ologos, w której specjaliści właściwie zdiagnozują trudności dziecka, w tym właśnie zaburzenia prowadzące do dysleksji lub już dyslektyczne. Podejmą działania profilaktyczne mające na celu wyrównania deficytów by rozwój powrócił na właściwe tory. Będą też prowadzili terapię by ograniczyć pogłębianie się problemów z pisaniem i czytaniem. Pomoc specjalistów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Ologos z Łodzi, której właścicielką jest Agnieszka Olobry pomogą dziecku ograniczyć problemy pojawiające się  w nauce szkolnej i w wielu przypadkach pomoże odnaleźć dziecku prawidłową ścieżkę rozwoju oraz pozytywnie wpłynie na jego samopoczucie.

Opracowanie:
Łódź, Biegańskiego 36
tel. 605 950 193
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz