Artykuł sponsorowany

Czym objawia się uszkodzona turbosprężarka?

Czym objawia się uszkodzona turbosprężarka?

Turbosprężarki to jedne z najbardziej rozpoznawalnych elementów, jakie zamontowane są w samochodach z silnikiem diesla. Mimo że wykonuje się je z dokładnie dobranych oraz wytrzymałych materiałów, po wielu latach eksploatacji lub niewłaściwego użytkowania mogą ulec awarii. Pierwsze oznaki zużycia się turbiny może dostrzec już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Jednak jakie objawy powinny zwrócić naszą uwagę?

Ciemny dym z rury wydechowej, czyli możliwe problemy z zużytą turbiną

Jeśli szukamy informacji o tym, czym objawia się zużyta turbosprężarka, z pewnością trafimy na wydobywanie się ciemnego dymu z układu wydechowego. To jeden z najbardziej charakterystycznych objawów zepsutej turbiny. Do powstania ciemnego dymu dochodzi wskutek spalania oleju w silniku. Trzeba jednak zaznaczyć, że podobnie objawy mogą wskazywać na panewki w silniku. Zwykle olej spalany w jednostce napędowej ma postać błękitnego dymu, natomiast gdy zauważymy, że jego barwa jest czarna, wówczas możemy się spodziewać tego, że turbosprężarka ma problemy ze swoimi zadaniami.

Jednak jak dochodzi do powstania dymu w tak ciemnej barwie? Otóż zużyta lub uszkodzona turbina nie jest w pełni sprawna, przez co do komory spalania wtłaczane jest powietrze o zbyt niskim ciśnieniu. Efektem tego jest niedopalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, a my widzimy to w postaci ciemnego dymu. Należy jednak być ostrożnym przy samodzielnym dokonywaniu diagnozy, ponieważ podobne oznaki mogą świadczyć o uszkodzeniu wtryskiwaczy lub pompy wtryskowej.

Jak jeszcze objawia się zużyta turbosprężarka?

Oprócz dymu charakterystyczną oznaką uszkodzonej turbosprężarki jest hałas. Osoby, które ten problem mają już za sobą, porównują dźwięki zepsutej turbosprężarki nawet do syreny karetki pogotowia. W każdym razie tego hałasu nie da się zignorować. Uszkodzona turbosprężarka wydaje dźwięki trących o siebie z dużą siłą dwóch metali, a dodatkowo kierowca może usłyszeć wycie, stukanie i gwizdy. Jeśli podejrzewamy, że to właśnie turbina uległa uszkodzeniu, to wspomniane hałasy będą się nasilać, gdy silnik osiągnie około 1700-2000 obrotów. W takich wypadkach jedynym ratunkiem jest wizyta u mechanika. Naprawa turbosprężarek to zadanie, z jakim często mierzy się warsztat samochodowy Barpol z Borowej w województwie dolnośląskim. Jednakże musimy liczyć się z tym, iż przy poważnych usterkach konieczna może być wymiana turbosprężarki.

Co wpływa na zużycie się turbosprężarki?

Producenci turbosprężarek często gwarantują, że ten element pojazdu będzie sprawny niemal tak długo, jak jednostka napędowa. W rzeczywistości wygląda to nieco inaczej i turbosprężarki czasem psują się po przejechaniu zaledwie kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Wszystko za sprawą jej eksploatacji. Kierowcy rzadko stosują się do wszystkich zaleceń producentów, a co za tym idzie, turbosprężarka często pracuje w znacznie trudniejszych warunkach, niż zalecają producenci. Poza tym zły wpływ na turbiny mają zimne rozruchy oraz zanieczyszczenia. Zatem przy pojawieniu się pierwszych oznak nieprawidłowo działającej turbiny, powinniśmy od razu pojechać do warsztatu. Być może regeneracja turbosprężarki będzie jeszcze możliwa, a opcja ta jest znacznie tańsza od kupna nowego elementu.

Opracowanie:
Borowa, Lipowa 3
tel. 71 315 72 44
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze (1)
Dodaj komentarz
Jacek J.
Jacek J.
21.01.2023
Bardzo solidna firma znakomici fachowcy duzo doradzają zdecydowanie polecam