Artykuł sponsorowany

Czym jest kabotaż i co warto wiedzieć o takim transportowaniu towarów?

Czym jest kabotaż i co warto wiedzieć o takim transportowaniu towarów?

Transport kabotażowy oferuje coraz większa liczba firm transportowo-spedycyjnych w Polsce. Kabotaż jest przy tym ściśle unormowany przez przepisy Unii Europejskiej. Czego zaś on dotyczy? Przede wszystkim jest to transport drogowy międzynarodowy realizowany przez firmę, która nie ma w danym kraju własnej siedziby. Przykładowo kabotażem uznaje się przewóz towarów między miastami niemieckimi, który oferuje polskie przedsiębiorstwo.

Czym jest transport kabotażowy?

Za transport kabotażowy uważa się taki przewóz towarów, który jest realizowany w obrębie jednego kraju, ale przez taką firmę spedycyjno-transportową, która nie posiada w obrębie tegoż państwa własnej siedziby. Świadczenie usług kabotażu wiąże się zatem ze specjalnymi warunkami przewozów międzynarodowych. Szczególne przepisy obowiązują m.in. na terenie Unii Europejskiej. Odpowiednie zasady kabotażu są zatem opisane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1072/2009. Doprecyzowują je również normy krajowe każdego państwa członkowskiego, w tym Polski.

Warunki transportu kabotażowego

Kabotaż jest bardzo opłacalny między innymi wśród polskich przewoźników. Wiąże się to m.in. z położeniem geograficznym naszego kraju, a także z bardzo rozwiniętym sektorem usług spedycyjno-transportowym w Polsce. Jakie warunki transportu kabotażowego trzeba jednak spełniać?

Przede wszystkim kabotaż jest możliwy tylko do przeprowadzenia w ramach przewozu międzynarodowego, a uściślając po dokonaniu rozładunku. To wtedy ten sam przewoźnik może w kraju, w którym dokonał właśnie przekazania towarów rozpocząć usługę kabotażu. Jest to możliwe po dokonaniu choćby rozładunku częściowego rzeczy w  państwie członkowskim UE. Istotne przy tym jest jednak to, że kabotaż może być wykonywany tylko i wyłącznie tym samym pojazdem, którym dokonano określonego przewozu międzynarodowego.

Ważna zasada dotyczy także ilości przewozów kabotażowych. Od rozładunku można dokonać maksymalnie trzy przewozy w ramach kabotażu i to w zaledwie siedem dni. W przypadku, kiedy to przewoźnik przyjechał do innego państwa bez żadnego ładunku, może one wykonać tylko jeden kabotaż w czasie trzech dni. Taki kabotaż jest zatem rzadziej stosowany.

Przykład kabotażu

Kabotaż może mieć miejsce w różnych sytuacjach. Dla przykładu TIR z Polski po dokonaniu rozładunku w Niemczech ma możliwość przeprowadzenia trzech kabotażów na terenie naszego zachodniego sąsiada. Jest to najczęściej usługowy transport międzymiastowy.

Jeśli jednak dany przewoźnik przekroczy swoim pojazdem granicę Niemiec z pustym ładunkiem, może dokonać maksymalnie jednego przewozu kabotażowego. Opłacalne jest to głównie w przypadku transportu międzynarodowego przez wiele państw członkowskim. Przykład: firma z Polski dokona rozładunek we Francji, a z pustym ładunkiem jej pojazd wiedzie do Niemiec. To właśnie tam – w drodze powrotnej do Polski – ma możliwość wykonania jednego kabotażu.

Opłacalność kabotażu

Opłacalność kabotażu jest bardzo wysoka przede wszystkim wtedy, kiedy po rozładunku kolejne przejazdy kabotażowe będą przybliżały kierowcę i jego pojazd do macierzystej siedziby. Dla polskich przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych jest to niebywale opłacalne. Nie tylko to szansa na szybki zarobek w euro, ale też oszczędność paliwa i czasu pracy kierowcy.

Niestety kabotaż wiąże się z koniecznością posiadania szerokiej bazy potencjalnych klientów do obsługi na terenie obcego państwa. Tylko najlepsze firmy spedycyjne korzystają zatem z kabotażu regularnie. Oferuje to m.in. firma TORM, która realizuje zarówno przewozy własną flotą nowoczesnych ciągników siodłowych, jak i też świadczy pełną obsługę przewozową dla innych przedsiębiorstw, w ramach usług koordynacji spedycji. Takie podmioty pomagają zatem swoim klientom we wdrażaniu regularnego transportu kabotażowego. 

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz