Czym jest influencer marketing?

Czym jest influencer marketing?

Influencerzy to osoby, które zarówno w Polsce, jak i na całym świecie mają wpływ na życie wielu (nie tylko młodych) odbiorców. Internauci lubią wiedzieć, jaki produkt lub usługa sprawdziły się komuś innemu. Użytkownicy szukają też w sieci różnych poleceń, rekomendacji. Uwielbiamy przecież wzorować się na innych, czasem chcąc się do kogoś upodobnić. Ze względu na to, powstał influencer marketing, czyli dziedzina, w której internauci polecają coś innym osobom w Internecie w zamian za różnego rodzaju korzyści.

Co to jest influencer marketing?

Influencer marketing to rodzaj marketingu w mediach społecznościowych, który obejmuje rekomendacje i lokowanie produktów przez influencerów1. Mają oni opinię eksperta, popartą popularnością (nie zawsze kierunkowym wykształceniem, doświadczeniem, czy szczegółową wiedzą w danej dziedzinie).

influencer marketing

Kim jest influencer?

Influencer to osoba, która ze swojej pracy, zainteresowań, czy sposobu na życie tworzy markę osobistą i dzięki temu zdobywa popularność. Jest to ktoś wpływowy i rozpoznawalny, mający zasięgi. Tworzy wokół siebie grupę fanów i buduje z nimi relacje, jednocześnie aktywnie działając w Internecie.

Influencerami mogą być:

  • blogerzy (piszący treści na swoje blogi tematyczne),

  • vlogerzy (nagrywający i udostępniający filmy – często na YouTube),

  • instagramerzy (działający na Instagramie),

  • gamerzy (streamerzy), którzy nagrywają filmy i udostępniają je na YouTube lub prowadzący transmisję na żywo z rozgrywką np. na YouTube, Twitch.

Influencerzy aktywnie oddziałują na opinie, decyzje (w tym też zakupowe) oraz poglądy odbiorców, ponieważ:

  • promują zbliżony do nich styl życia i status społeczny,

  • mają podobne zainteresowania, co ich widzowie/obserwatorzy,

  • skutecznie docierają do nich i komunikują się z nimi (Social Media),

  • tworzą wrażenie wiarygodnych i autentycznych,

  • pozostają w zasięgu kontaktu każdego użytkownika,

  • aktywnie angażują widownię do uczestniczenia w ich życiu/pracy/ innych działaniach.

Pamiętaj jednak, że nie warto stawiać wszystkiego na jedną kartę i opierać się tylko i wyłącznie na influencerach. Aby mieć stabilną na rynku pozycję i lepszy wizerunek, warto zastosować dodatkowe działania promocyjne, jak chociażby Profil Firmy w Google.

Aby podjąć współpracę z wybranym influencerem, można skontaktować się z nim:

  • bezpośrednio poprzez wiadomość prywatną/e-mail,

  • za pośrednictwem menadżera/agenta poprzez e-mail/telefon,

  • z pomocą agencji influencer marketingu.

Jak wybrać influencera do współpracy?

Szukając konkretnej osoby, z którą chcesz przeprowadzić kampanię lub stałą współpracę, musisz wiedzieć, że im większe zasięgi danego twórcy, tym trudniej będzie taką współpracę zdobyć i tym więcej marek zapewne równolegle proponuje mu współdziałanie.

W Social Media influencer marketingu należy zwrócić uwagę na:

  • sposób komunikacji influencera i rodzaj treści, które zamieszcza (muszą one wpasować się w charakter Twojej marki),

  • grupę odbiorców influencera (sprawdź, czy jest zgodna z Twoją grupą docelową),

  • zaangażowanie fanów w Social Mediach influencera (czasem mniejsze konto będzie pod tym względem lepsze niż większe).

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku >>>

Jakich narzędzi używać, by sprawdzić influencera do współpracy?

Jeśli zależy Ci na konkretnej analizie treści, użyj BuzzSumo, Unamo, InfluTool, Infuencer Score, Inosquare czy YouTube Brand Connect.

Dzięki tym narzędziom szczegółowo sprawdzisz, czy dana osoba odpowiada Twoim wymaganiom pod wcześniej wymienionymi względami.

Pamiętaj o tym, że według specjalistów z branży:

  • nie należy dobierać osoby do współpracy tylko pod względem liczby subskrypcji czy obserwatorów/polubień,

  • przed podjęciem współpracy trzeba zapoznać się z jakością materiałów, osobowością i ogólną twórczością influencera,

  • dobre źródło danych na temat pracy influencera są screeny z panelu administratora, które sam musi wysłać do Ciebie (może to być na przykład liczba wyświetleń),

  • nie każdy influencer będzie nadawał się zarówno do kampanii wizerunkowej, jak i sprzedażowej,

  • złe dopasowanie współpracy może grozić nawet kryzysem wizerunkowym marki2.

Influencer marketing w Polsce ma się bardzo dobrze! Według badań reachblogger, ponad połowa ankietowanych planowała w roku 2022 wydać więcej na tę formę promocji, niż w roku 2021. 36% ankietowanych planowało wydać podobną kwotę, a 8,8%, odpowiedziało, że jego firma podwoi wydatki na influencer marketing3.

Według tych badań najczęstszym celem współprac było podniesienie świadomości marki/produktu oraz sprzedaż. Najchętniej pozyskiwani do współpracy influencerzy w Polsce to ci mikro i medium.

Uroda, moda i architektura to najczęstsze kategorie tematyczne współprac w Polsce, z czego aż 80% wszystkich działań odbywa się na Instagramie.

Historia influencer marketingu sięga czasu rozkwitu blogów pisanych. Później działania te przeniosły się na YouTube, a obecnie bardzo mocno zaznacza się Instagram i powoli wchodzi do gry także TikTok. Liczne przykłady influencer marketingu możesz obserwować na co dzień w Social Mediach. Pamiętaj, że według polskiego prawa, każda współpraca musi być w odpowiedni sposób oznaczona przez influencera.

Jeśli chcesz, aby Twój biznes zyskał popularność na lokalnym rynku, zgłoś się do doradców internetowych WeNet. Dzięki pomocy specjalistów WeNet:

  • zyskasz optymalizację wizytówki w Profilu Firmy w Google, interaktywną prezentację w katalogach firm, marketing treści,

  • dotrzesz do wielu potencjalnych klientów,

  • uzyskasz dostęp do sprawdzonych strategii,

  • otrzymasz indywidualny plan działania, zgody z Twoimi celami i możliwościami,

  • szybko rozwiniesz biznes,

  • zbudujesz pozytywny wizerunek w sieci,

  • zyskasz lokalną popularność.

Wypromuj swój biznes z WeNet!

Zadbanie o widoczność w sieci to bardzo ważna rzecz dla biznesu. Zobacz, jakich błędów nie popełniać w Social Media Marketingu.

1.https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing/

2.https://www.iab.org.pl/baza-wiedzy/przewodnik-po-influencer-marketingu-czesc-i/

3.https://reachablogger.pl/blog/raport-badania-polski-rynek-influencer-marketingu-2022-oczach-reklamodawcow/

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz