Artykuł sponsorowany

Czym jest geometria kół?

Czym jest geometria kół?

Kiedy nasz samochód sam skręca po puszczeniu kierownicy, ma opóźnione reakcje lub słyszymy na zakrętach pisk opon, to znak, że musimy udać się do mechanika – czas ustawić geometrię kół. Wiemy, że musi zostać ustawiona poprawnie i że dokonanie tej sztuki nie jest niczym łatwym. Ostrożnie dobieramy fachowca, którego obarczymy tym zadaniem. Mimo tego ciekawi nas, na czym tak naprawdę polega jego praca.

Jakie parametry składają się na geometrię kół?

Powszechnie wiadomym jest, że poprawnie ustawiona geometria kół gwarantuje prawidłowe zużycie opon, lepsze prowadzenie i zwiększone bezpieczeństwo samochodu. I choć pojęcie geometrii kół znane jest wszystkim tym, którzy posiadają auto, kryje się za nim dość skomplikowana kwestia. Zazwyczaj nie interesujemy się nią tak głęboko – polegamy na tym, że fachowcy z warsztatu poradzą sobie ze swoim zadaniem. Oddając samochód do zakładu takiego jak Mechanika Pojazdowa. Dariusz Kaczmarek uzyskujemy pewność, że geometria kół zostanie ustawiona rzetelnie i właściwie. Ci bardziej dociekliwi z nas będą jednak zainteresowani samym procesem. Do jego pełnego zrozumienia musimy wiedzieć, co składa się na geometrię kół. Są to cztery główne parametry: kąt pochylenia kół, zbieżność kół, kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy. Najczęściej mówimy o drugim z nich: zbieżności. Jest to wartość określająca położenie par kół – przednich lub tylnych – wobec siebie. Jeśli są skierowane do wewnątrz, to mówimy o dodatniej zbieżności, a jeśli do zewnątrz, to o ujemnej. Drugim istotnym parametrem jest kąt pochylenia kół – jeśli patrzymy na samochód z przodu lub z tyłu, kąt pochylenia kół zawarty jest między płaszczyzną pionową a płaszczyzną koła. Jeśli koło odchylone jest na zewnątrz, to kąt jest dodatni, a jeśli do wewnątrz, to ujemny. Co ciekawe, nie zawsze musi on wynosić zero stopni – tak jest w przypadku kół tylnych, jednak w przypadku przednich, prowadzonych na wahaczach, właściwy kąt pochylenia będzie lekko ujemny. Ostatnie parametry to kąt wyprzedzenia oraz kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy. Oba zawarte są między wspomnianą osią a prostą pionową koła, tyle że w przypadku tego pierwszego patrzymy na auto z boku, a w przypadku drugiego – z przodu lub z tyłu.

Co sprawdza mechanik ustawiający geometrię kół?

Mechanik stojący przed zadaniem ustawienia geometrii kół sprawdza trzy główne elementy, które za nią odpowiadają. Pierwszym z nich są tzw. silentbloki, czyli elementy łączące wahacz z nadwoziem. Dalej zbadane zostaną sworznie wahaczy, które łączą je ze zwrotnicami. Ostatnimi elementami są drążek kierownicy i jego końcówka. Wymiany tych elementów mogą nas dużo kosztować – najtańsze są sworznie, a najdroższe silentbloki, choć nowy drążek kierownicy też może przetrzebić naszą kieszeń – w zależności od modelu auta jego wymiany możemy dokonać tak za siedemdziesiąt, jak i za trzysta złotych.
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz