Artykuł sponsorowany

Czym charakteryzuje się przekładania bezstopniowa?

Czym charakteryzuje się przekładania bezstopniowa?

Napędy w maszynach przemysłowych oraz pojazdach mechanicznych są coraz bardziej ulepszane. Mowa tutaj także o podzespołach odpowiadających za zmianę momentu obrotowego silnika. Coraz częściej wybierane rozwiązanie w tym zakresie stanowi przekładania bezstopniowa. Jej charakterystyczna konstrukcja oraz sposób działania, sprawiają, że ma ona wiele zalet. Nie jest jednak konstrukcją idealną. Przybliżamy jej właściwości w poniższym artykule.

Budowa i zasada działania

Inaczej nazywana wariatorem lub przekładnią CVT od angielskiej nazwy Continuously Variable Transmission. Składa się ona z dwóch kół o budowie stożkowej ułożonych na wale wejściowym i wyjściowym oraz łączącego je pasa bądź łańcucha napędowego. Kluczowa w działaniu tego typu przekładni jest zmiana średnicy, co ma miejsce dzięki temu, że wspomniane koła sukcesywnie przybliżają się do siebie i oddalają. Taka zmienna pozwala w płynny sposób przenosić napęd. Co ważne, w przeciwieństwie do klasycznych przekładni stopniowych, tutaj ułożenie stożków względem siebie jest na stałe zaprogramowane. Najważniejsze wymienione komponenty do konstrukcji bezstopniowych można odnaleźć w między innymi asortymencie Agencji Zaopatrzenia Technicznego REALL, znajdującej się w Lublinie.

Charakterystyka pasów wariatorowych

Jak zostało wspomniane, zmiana przełożenia oraz przenoszenie napędu są możliwe dzięki doborowi odpowiednich części. W ich przypadku sprawdzają się specjalnie przeznaczone do tego pasy klinowe o szerokim profilu oraz uzębieniu. To ostatnie ma za zadanie ustabilizować je na kołach stożkowych, zwłaszcza tych o małych średnicach wewnętrznych. Ponadto zapewnia im ono dużą elastyczność, a jednocześnie małą rozciągliwość. Pasy napędowe do przekładni bezstopniowych charakteryzują się również sporą sztywnością poprzeczną przekroju. Jeśli zaś chodzi o warunki pracy, z reguły zachowują swoje właściwości przy prędkościach obwodowych do 30 m/s i w temperaturze z zakresu od -30 do +100 stopni Celsjusza. Oczywiście te parametry mogą się różnić w zależności od konkretnego modelu komponentu.

Zalety i wady przekładni CVT

Warto na początek wspomnieć, że tego rodzaju przekładnie mają swoje zastosowanie nie tylko w maszynach przemysłowych, ale przede wszystkim w motoryzacji. Wykorzystuje się je między innymi w coraz popularniejszych pojazdach hybrydowych. Do głównych zalet należy zaliczyć prostotę budowy, a co za tym idzie, także niższe koszty. Moc w tego typu przekładaniach jest przekazywana w sposób ciągły, co ma duży wpływ na komfort jazdy i brak efektu szarpania podczas zmiany obrotów silnika. Ponadto przy prawidłowej eksploatacji, zapewniają mniejsze zużycie paliwa. Przekładnia jest też w stanie dopasować przełożenie do obciążenia napędu oraz przyspieszenia w danym momencie. Niestety, warianty bezstopniowe, a dokładniej zastosowany w nich pas nie jest w stanie przenieść dużych momentów obrotowych. Niemniej jednak konstrukcje poddaje się ciągłym ulepszeniom, dlatego stanowią coraz częściej wykorzystywany komponent skrzyń biegów.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz