Artykuł sponsorowany

Czy biuro rachunkowe ponosi odpowiedzialność za błędy rozliczeniowe klientów?

Czy biuro rachunkowe ponosi odpowiedzialność za błędy rozliczeniowe klientów?

Jednym z czynników, które wpływają na podpisanie umowy z biurem rachunkowym jest przekonanie przedsiębiorców o pełnej odpowiedzialności księgowych za prowadzoną księgowość. Właściciele firm liczą więc, że w razie błędów w rozliczeniach i w przypadku kontroli skarbowej, do odpowiedzialności można pociągnąć pracowników biura rachunkowego. Czy rzeczywiście to księgowy jest zobowiązany do składania wyjaśnień oraz uregulowania należności z tytułu kar nakładanych przez urząd skarbowy?

Współpracę z biurem rachunkowym należy zgłosić skarbówce

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, osoby prowadzące działalność gospodarczą i zlecające prowadzenie księgowości zewnętrznej firmie, takiej jak np. Biuro Rachunkowe Aljan. Przepiórska A. są zobowiązane zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego odpowiedniego dla miejsca prowadzenia działalności. Naczelnika skarbówki należy powiadomić nie później niż w ciągu 7 dni od podpisania umowy o współpracy, podając: nazwę i adres biura rachunkowego, a także adres prowadzenia oraz przechowywania ksiąg rachunkowych.

Warto przy tym podkreślić, że fakt podjęcia współpracy należy zgłosić bez względu na zakres umowy i ofertę biura rachunkowego.

Odpowiedzialność za błędy leży po stronie przedsiębiorcy

Jak wynika z art. 26 Ordynacji podatkowej, to przedsiębiorca odpowiada całym swoim majątkiem za podatki wynikające ze zobowiązań skarbowych. Oznacza to, że – w razie jakichkolwiek nieścisłości, uchybień i błędów – organy skarbowe pociągną do odpowiedzialności właściciela firmy jako podatnika. Nie mają przy tym zastosowania żadne zapisy w umowach podpisywanych między biurem rachunkowym a przedsiębiorcą.

Jeżeli więc urząd skarbowy nałoży na właściciela firmy karę grzywny, np. za nieprawidłowo rozliczony podatek dochodowy czy VAT, to przedsiębiorca ma obowiązek uregulować należność. Nie ma przy tym znaczenia, czy do błędów doszło faktycznie z winy właściciela firmy, czy było to spowodowane brakiem profesjonalizmu i nierzetelnością biura rachunkowego.

Przedsiębiorca może ubiegać się o odszkodowanie od biura rachunkowego

Jeżeli przedsiębiorca jest pewien, iż za wykryte przez urząd skarbowy błędy odpowiada biuro rachunkowe, właściciel firmy może zażądać od księgowego odszkodowania za nierzetelne prowadzenie księgowości, na drodze sądowej.

Podstawą do rozpoczęcia postępowania jest art. 471 Kodeksu cywilnego. Jak wynika z przepisów, dłużnik ma obowiązek naprawić szkodę wynikłą z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, jednak z zastrzeżeniem – dłużnik nie ponosi odpowiedzialności, jeśli nienależyte wykonanie zlecenia wynika z okoliczności niezależnych od dłużnika. Biuro rachunkowe, jeżeli rzeczywiście odpowiada za błędy rozliczeniowe, musi wypłacić odszkodowanie. Dlatego każdy księgowy zobowiązany jest do wykupienia ubezpieczenia OC – istotą takiej polisy jest przejęcie odpowiedzialności finansowej przez ubezpieczyciela i wypłata przez niego rekompensaty na rzecz poszkodowanego przedsiębiorcy.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz