Artykuł sponsorowany

Co sprawdza Sanepid w lokalu gastronomicznym?

Co sprawdza Sanepid w lokalu gastronomicznym?

Podczas kontroli sanepidu sprawdzane jest wyposażenie w artykuły higieniczne oraz całe zaplecze sanitarne. Niewłaściwe przygotowanie do kontroli może skutkować wysokimi mandatami. Czytając nasz artykuł dowiecie się jak przebiega wizyta pracowników Sanepidu. Podpowiemy Wam jakie elementy są sprawdzane i w jaki sposób przygotować się do niezapowiedzianej wizyty kontrolerów.

Kogo kontroluje sanepid?

Prowadząc lokal gastronomiczny tak naprawdę nie można ominąć kontroli sanepidu. Sprawdzane są wszystkie tego typu punkty. Już samo otwarcie kawiarni bądź restauracji wiąże się z koniecznością jej odbioru przez kontrolerów sanepidu. Do tego dochodzą oczywiście okresowe wizyty pracowników tej jednostki. Standardowo kontrola jest zapowiadania z kilkudniowym wyprzedzeniem. Jedynym wyjątkiem może być sytuacja, kiedy stacja sanitarno-epidemiologiczna otrzyma tzw. donos od jednego z gości lokalu gastronomicznego. Wtedy kontrola może odbyć się nawet pod nieobecność właściciela.

W przypadku lokali gastronomicznych kontrola sanepidu skupia się przede wszystkim na kuchni, jako miejscu w którym przygotowane są posiłki. Jej organizacja, czystość oraz sprawność wszystkich urządzeń są bardzo dokładnie weryfikowane.

Jak przygotować się do kontroli

Przygotowując się do kontroli sanepidu należy zadbać o prawidłowe prowadzenie dokumentacji oraz szereg elementów związanych z samym funkcjonowaniem lokalu. Jeśli chodzi o dokumentację, to bardzo istotną kwestią jest regularne prowadzenie tzw. zeszytów czystości. Monitorujemy w nich stan poszczególnych urządzeń w lokalu oraz poziom czystości. Można je podzielić na zeszyty dotyczące temperatury w urządzeniach chłodniczych, zeszyt dostaw oraz zeszyt, który monitoruje mycie podłóg, WC oraz sprzętu. Kolejnym ważnym dokumentem jest umowa dotycząca przeprowadzenia zabiegów deratyzacji, dezynsekcji oraz dezynfekcji. Sanepid z pewnością sprawdzi również dokument, który wyznacza normy i zasady funkcjonowania lokalu. Chodzi tutaj o Analizę Zagrożeń i Krytyczne Punkty Kontroli czyli w skrócie HACCP. W przypadku mniejszych lokali gastronomicznych stosowane są także dokumenty Dobre Praktyki Produkcyjne GMP i Dobre Praktyki Higieniczne GHP, które stanowią swoistą instrukcję obsługi sprzętów, kontroli lokalu, higieny pracowników, a także sposobu magazynowania żywności.

Obok dokumentacji szalenie istotne jest również dopilnowanie kwestii związanych z higieną i czystością w pomieszczeniach socjalnych. Zaopatrzenie w artykuły higieniczne, wydzielenie stanowiska do mycia rąk czy wreszcie pakiet aktualnych szkoleń BHP to minimum, które należy spełnić przed kontrolą sanepidu. „Na co dzień współpracujemy z wieloma lokalami gastronomicznymi dostarczając atestowane artykuły higieniczne niezbędne do ich prawidłowego działania.” – przekonuje specjalista z hurtowni artykułów chemicznych Semen z Pruszkowa.

Współpraca z serwisem sprzętu, hurtownią artykułów chemicznych czy firmą organizującą szkolenia BHP to niezbędne minimum dla sprawnego prowadzenia lokalu gastronomicznego.

Kontrola sanepidu najczęściej kojarzy się z kłopotami.  Z drugiej strony przepisy dotyczące prowadzenia lokalu gastronomicznego są jasne i przejrzyste. Stosowanie się do nich na pewno pozwoli na pomyślne zaliczenie każdej kontroli.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz