Artykuł sponsorowany

Centrale telefoniczne dawniej i dziś

Centrale telefoniczne dawniej i dziś

Telekomunikacja to ważny element funkcjonowania społeczeństwa, a możliwość porozumiewania się na odległość pozwala na utrzymywanie więzi pomiędzy ludźmi, ale też na realizowanie kontaktów biznesowych. Podstawą systemów telekomunikacyjnych są centrale, które przez lata przeszły znaczącą ewolucję.

Centrala telefoniczna i jej funkcje

Pomimo że systemy telekomunikacji istnieją już niemal półtora wieku, centrale telefoniczne są jednym z najważniejszych elementów pozwalających na ich sprawne funkcjonowanie. Zmiany w wyglądzie i sposobie działania tych urządzeń są ogromne, a szczególnie intensywnie rozwinęła się tu automatyka, jednak podstawowe zadania są takie same, jak na początku ich istnienia. Przez centralę telekomunikacyjną rozumie się urządzenie lub zestaw urządzeń, których zadaniem jest organizowanie połączeń przychodzących i wychodzących, czyli ich przekierowywanie na konkretne numery. Centrala może funkcjonować w mieście, ale też obejmować jedynie firmę, a wówczas odpowiada za przekierowywanie połączeń z zewnątrz do konkretnych numerów wewnętrznych. Takie rozwiązanie eliminuje potrzebę instalowania samodzielnej linii telefonicznej dla każdego pracownika.

Początki central telefonicznych

Telefon ma już znacznie ponad sto lat, a jego historia obfituje w wiele znaczących wydarzeń, prowadzących do zmian w funkcjonowaniu systemu porozumiewania się na odległość. Ewolucji uległy również same centrale telefoniczne, których historia rozpoczyna się w 1878 roku w miejscowości New Haven, gdzie uruchomiono pierwszą z nich. Centrala ta oraz kolejne takie urządzenia powstające w następnych latach obsługiwane były ręcznie przez operatora, co do dziś jeszcze można zobaczyć w niektórych filmach. Obsługę tego typu określano jako PMBX – Private Manual Branch Exchange. Pierwszą istotną zmianą była automatyzacja, dzięki której powstały centrale PABX – Private Automatic Branch Exchange w dużej części wykorzystywane do czasów obecnych. Synonimem współczesności natomiast jest cyfryzacja, dzięki której nie tylko zwiększyły się możliwości central, ale też znacznie przyspieszyła obsługa połączeń.

Nowoczesne centrale telefoniczne

Centrale telefoniczne funkcjonujące obecnie dzielą się na analogowe i cyfrowe, z tym że cyfryzacja w szybkim tempie wypiera systemy analogowe, które w przyszłości z pewnością całkowicie znikną. Nowoczesne centrale cyfrowe sterowane są komputerowo, co nie tylko minimalizuje liczbę ewentualnych błędów, ale przede wszystkim zwiększa tempo i zakres ich pracy. Centrale oferowane przez takie firmy jak Kama. Telekomunikacyjne Usługi to już bardzo nowoczesne urządzenia IP PABX znanych producentów, wśród których dominuje Siemens. Urządzenia te wyróżniają się wysokim poziomem zaawansowania z możliwością obsługi dodatkowych funkcji oraz pracują w oparciu o nowoczesną technologię przesyłu dźwięku VoIP. Efektem ich pracy jest przede wszystkim redukcja kosztów, dzięki czemu tańsze mogą być również wykonywane z ich pomocą rozmowy telefoniczne. Zaletą sieci opartej na takiej centrali jest możliwość jej rozbudowywania bez potrzeby wykonywania dodatkowych instalacji.

Oceń artykuł (1)
1.0
Komentarze
Dodaj komentarz