Artykuł sponsorowany

Bosch-Diesel Serwis Witkoś: Pompa wtryskowa rzędowa a rozdzielaczowa - porównanie i zastosowanie

Bosch-Diesel Serwis Witkoś: Pompa wtryskowa rzędowa a rozdzielaczowa - porównanie i zastosowanie

Współczesne silniki Diesla wykorzystują zaawansowane technologie, które pozwalają na osiągnięcie wysokiej mocy, ekonomiczności oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji. Kluczowym elementem tych jednostek napędowych są pompy wtryskowe, które mają za zadanie dostarczać paliwo do cylindrów silnika pod odpowiednim ciśnieniem. Razem z ekspertem z Bosch-Diesel Serwis Witkoś przyjrzymy się bliżej ich budowie, zasadzie działania oraz zastosowaniu.

Budowa i zasada działania pompy wtryskowej rzędowej

Pompa wtryskowa rzędowa, znana również jako pompa sekcjowa, składa się z kilku sekcji, których liczba odpowiada liczbie cylindrów silnika. Każda sekcja posiada własny tłok i cylinder, a ich ruch jest synchronizowany z obrotami wału korbowego silnika. W momencie, gdy tłok pompy osiąga górne położenie martwe (GPM), następuje wtrysk paliwa do cylindra silnika.

Zaletą pomp wtryskowych rzędowych jest ich prostota konstrukcji oraz łatwość regulacji parametrów pracy, takich jak ilość dostarczanego paliwa czy moment wtrysku. Wadą tego rozwiązania jest natomiast większa masa i gabaryty w porównaniu z pompami rozdzielaczowymi, co może wpłynąć na ogólną masę silnika.

Budowa i zasada działania pompy wtryskowej rozdzielaczowej

Pompa wtryskowa rozdzielaczowa, zwana również pompą rotacyjną, składa się z jednego tłoka i cylindra oraz specjalnego elementu - rozdzielacza. Tłok porusza się w cylindrze pod wpływem obrotów wału korbowego silnika, a jego ruch jest przekazywany na rozdzielacz za pomocą mechanizmu przekładniowego. Rozdzielacz ma za zadanie kierować paliwo do odpowiednich cylindrów silnika w odpowiedniej kolejności.

Zaletą pomp wtryskowych rozdzielaczowych jest ich kompaktowa budowa oraz mniejsza masa w porównaniu z pompami rzędowymi. Dzięki temu są one często stosowane w silnikach o mniejszych pojemnościach oraz w układach o zwiększonej liczbie cylindrów. Wadą tego typu pomp jest jednak trudniejsza regulacja parametrów pracy oraz większa wrażliwość na zabrudzenia paliwa.

Zastosowanie pomp wtryskowych rzędowych i rozdzielaczowych

Pompy wtryskowe rzędowe były powszechnie stosowane w starszych konstrukcjach silników Diesla, zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych czy maszynach rolniczych. Obecnie są one coraz rzadziej spotykane, głównie ze względu na swoją masę oraz trudności związane z spełnieniem norm emisji spalin.

Pompy wtryskowe rozdzielaczowe zyskały na popularności wraz z rozwojem technologii silników Diesla oraz wprowadzeniem bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin. Są one obecnie powszechnie stosowane w silnikach o mniejszych pojemnościach oraz w układach o zwiększonej liczbie cylindrów.

- przekazuje specjalista z Bosch-Diesel Serwis Witkoś.

W przypadku nowoczesnych jednostek napędowych coraz częściej spotyka się jednak układy wtrysku bezpośredniego, takie jak common rail czy systemy pompowtryskiwaczy, które pozwalają na jeszcze większą precyzję dostarczania paliwa oraz lepsze parametry pracy silnika.

Opracowanie:
Przybówka 187
tel. 662 104 127
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz