Bezpieczeństwo w transporcie z Fix-Tacho – kontrole PIP
Przestrzeganie przepisów dotyczących czasu jazdy, postoju, przerw i odpoczynku kierowców, to podstawa bezpieczeństwa pracy w firmach transportowych. Biorąc pod uwagę liczne nadużycia spedytorów, inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy coraz częściej przeprowadzają kontrole w przedsiębiorstwach przewozowych. Sprawdźmy, co na ten temat mówi przedstawiciel firmy Fix-Tacho.
Kontrole Państwowej Inspekcji Pracy a firmy transportowe
W myśl art. 89 o transporcie drogowym funkcjonariusze PIP posiadają uprawnienia do kontrolowania czasu pracy kierowców oraz nakładaniu kar na podstawie zapisów urządzeń rejestrujących prędkość jazdy oraz czas postoju. Specjalista z Fix-Tacho precyzuje, że urzędnicy są uprawnieni do przeprowadzania analizy zapisów tachografów oraz kart kierowców, a w przypadku wykrycia naruszeń – nałożenia kary zgodnie z taryfikatorem. Co za tym idzie, kontrole PIP jawią się jako groźniejsze niż inspekcje WITD, ponieważ inspektorzy nie tylko sprawdzają rejestratory, ale także weryfikują wysokość wynagrodzeń i diet, oraz stan dokumentów kadrowych.
Kontrole PIP w firmie transportowej – jak się przygotować?
Praktyka firmy Fix-Tacho pokazuje, że inspektorzy PIP często zarzucają firmom transportowym nieuczciwą politykę wynagrodzeń.
Jednym z największych problemów jest niewypłacane wynagrodzenia wraz z dodatkami za nadgodziny czy pracę na noce. Dyskusyjną kwestię stanowi również wyrównanie ryczałtów w momencie, gdy dodatki przepracowane przez kierowcę realnie przekraczają wysokość ryczałtu ustalonego w umowie. Abstrahując od spraw finansowych, firmy transportowe miewają trudności z oceną ryzyka na stanowiskach pracy oraz organizacją szkoleń z zakresu BHP wstępnego i okresowego
– mówi pracownik Fix-Tacho. Decydując się na pomoc firmy zewnętrznej przedsiębiorca ma możliwość uzupełnienia braków i przygotowania dokumentacji pracowniczej (włącznie z wykonaniem rozliczeń czasu pracy kierowców), która będzie zgodna z wymogami Państwowej Inspekcji Pracy.