Artykuł sponsorowany

Audyt podatkowy – konieczność czy luksus

Audyt podatkowy – konieczność czy luksus

Audyt podatkowy to kompleksowe badanie prawidłowości rozliczeń podatkowych, które ma na celu zdiagnozowanie, ograniczenie lub wyeliminowanie wszelkich nieprawidłowości oraz związanych z nimi potencjalnych ryzyk podatkowych. Jego celem jest weryfikacja zgodności z prawem prowadzonej ewidencji podatkowej i deklarowania oraz rozliczania podatków. Może uchronić przedsiębiorstwo przed kontrolami, a w przypadku nieprawidłowości nałożeniem surowych kar.

Przedmiot audytu

Audyt podatkowy obejmuje analizę dokumentacji źródłowej przedsiębiorstwa. Dotyczy on faktur, umów handlowych, ewidencji, rejestrów, deklaracji oraz prowadzonych ksiąg podatkowych w obrębie badane zagadnienia. Ponadto obejmuje on weryfikację wewnętrznych procedur w przedsiębiorstwie. Audyt podatkowy jest przeprowadzany jest w oparciu o dokumenty i zdarzenia, które mogą wpływać na powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do podatków będących przedmiotem audytu. Weryfikowane jest też czy dokumenty dotyczące wybranego zagadnienia są faktycznie przedmiotem audytu.

Jak wygląda audyt finansowy?

Audyt finansowy przeprowadzany jest w kilku krokach. Przede wszystkim firma powinna zgłosić się do biura rachunkowego, który ma w swojej ofercie przeprowadzanie takiej usługi dla firm. Audyt podatkowy jest przeprowadzany po zawarciu umowy między kontrahentem a wskazanym biurem na podstawie przekazanych dokumentów. Do przeprowadzenia audytu powołuje się zespół specjalistów lub dedykowaną osobę, która ma stosowne uprawnienia. Podczas audytu przeprowadza się szczegółową weryfikację oraz badanie materiałów źródłowych, a także wszystkich ważnych z punktu kontrahenta. Osoba przeprowadzająca audyt dokonuje dokładnej analizy przedłożonych dokumentów, a następnie wskazuje podatnikowi dalszy kierunek polityki podatkowej firmy. Ostatnim etapem jest zazwyczaj wygenerowanie raportu z audytu, który objęty jest tajemnicą zawodową doradcy podatkowego. W raporcie wykazywane są wszelkie nieprawidłowości wraz z ich opisem, ewentualne korekty za badany okres oraz wskazówki jak wspomniane nieprawidłowości usunąć. Doradca pozostawia wskazówki, co do procedur, które umożliwią uniknięcie w przyszłości występowania podobnych nieprawidłowości i uchybień w rozliczeniach.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz