5 objawów uszkodzonego zawieszenia w samochodzie
Zawieszenie jest niezwykle istotnym układem każdego auta. Zapewnia nie tylko płynne prowadzenie, ale także poprawia nasze bezpieczeństwo. To od jego stanu zależy precyzja wykonywanych na drodze manewrów, jak i skuteczność hamowania. Nic więc dziwnego, że nie można bagatelizować nawet najmniejszych problemów związanych z tym podzespołem. Poniżej przedstawiamy typowe objawy, które mogą świadczyć o problemach z zawieszeniem samochodu.
Trudności z kierowaniem
Kłopoty z precyzyjnym kierowaniem nawet przy niskich prędkościach wbrew pozorom mogą być również związane z awarią zawieszenia, a dokładnie sworzni wahaczy. Samochód wówczas ciągnie w jedną stronę, a do tego dochodzi jeszcze charakterystyczne stukanie podczas jazdy na nierównej drodze. Bardzo podobne objawy daje też usterka drążka kierowniczego, która również spowodowana jest kiepskim stanem nawierzchni w Polsce.
Stukanie na nierównościach i szumienie
Postukiwanie, szczególnie podczas wolnej jazdy na nierównej drodze często spowodowane jest uszkodzeniem łącznikiem stabilizatora. Elementy te odgrywają duże znaczenie w jeździe po łukach, ponieważ minimalizują powstawanie przechyłów karoserii. Mają więc duży wpływ na bezpieczeństwo poruszania się na zakrętach.
Odgłos szumu, który nasila się przy pokonywaniu zakrętów, związany jest z zużyciem łożysk. Odpowiadają one za redukcję oporów toczenia się kół, więc nic dziwnego, że z czasem się wyeksploatują.
Nadmierne kołysanie się pojazdu lub pochylanie
Jeżeli auto zaczyna się źle prowadzić, bo podejrzanie mocno się kołysze i podskakuje na nierównościach, to koniecznie trzeba sprawdzić stan amortyzatorów. O ich uszkodzeniu świadczą stukoty, aczkolwiek nie są one regularne i przez to mogą uśpić czujność kierowcy. Warto wówczas przeprowadzić prosty test polegający na mocnym naciśnięciu podwozia w okolicy koła. Jeśli karoseria się kilkukrotnie zakołysze, to najwyższy czas na wizytę u specjalisty takiego jak warsztat samochodowy Rotor z Gdyni, w którym sprawnie wymienimy amortyzatory.
Z kolei widoczne opadanie nadwozia na jednym z rogów najprawdopodobniej związane jest z uszkodzoną sprężyną. Do tego dochodzą głośne brzdęki w trakcie skręcania, co tylko potwierdza, że doszło do pęknięcia sprężyny. Naprawa sprężyn nie należy do tanich z uwagi na dużą pracochłonność naprawy (trzeba wyciągnąć kolumnę zawieszenia) oraz na to, że wymienia się je zawsze parami. Na szczęście części te są bardzo wytrzymałe i psują się głównie w bardziej wyeksploatowanych samochodach.