Artykuł sponsorowany

Czy znak towarowy to zawsze symbol graficzny?

Czy znak towarowy to zawsze symbol graficzny?

Znak towarowy może przyjąć różne formy np. dźwiękową, multimedialną czy pozycyjną. Zasadniczo znakiem towarowym może być każdym rodzaj unikalnego oznaczenia, który pozwala na wyróżnienie danego produktu lub usługi.

Po co używa się znaków towarowych?

Znaki towarowe umożliwiają identyfikacje danych produktów i usług klientom i powiązanie ich z konkretną marką. Dlatego tak chętnie są wykorzystywane przez znaczną większość przedsiębiorców. Bardzo często jedna marka posługuje wieloma znakami towarowymi, które przybierają różne formy. Do najczęstszych z nich należą:

Znak graficzny – często wykorzystywany rodzaj znaku towarowego, który przedstawia symbol graficzny.

Znak słowno-graficzny – najczęściej jest to logo, które składa się z logotypu (napisu) oraz sygnetu (symbolu). Może jednak przyjąć też inne formy i zawierać np. treść reklamową dotyczącą danego towaru lub usługi.

Znak przestrzenny – oryginalny model przestrzenny oferowanych produktów np. konkretny kształt butelki napoju lub zagospodarowanie przestrzenne sklepu.

Znak muzyczny – może to być rodzaj melodii, rytmu lub jingiel reklamowy zastrzeżony przez firmę dla danego towaru lub usługi.

Znaki w tej formie lub innej, zgłoszone do rejestru urzędu patentowego można łatwiej chronić przed nieautoryzowanym wykorzystywaniem. Pomocą w takich sprawach zajmują się kancelarie prawne, takie jak GESSEL, w których można uzyskać rzetelne informacje dotyczące możliwości rejestracji, a także późniejszej ochrony danego znaku towarowego.

W jaki sposób można zgłosić znak towarowy do Urzędu Patentowego?

Zanim udamy się do Urzędu Patentowego w celu zarejestrowania naszego znaku towarowego, musimy mieć pewność, że spełnia on wymogi stawiane przez prawo. Przede wszystkim wymagane jest od firmy ustalenie dokładnego, jednoznacznego i konkretnego rodzaju towarów lub usług, które zostaną objęte danym znakiem towarowym. Gdy wybierzemy już produkt, który ma zostać objęty stosownym znakiem, możemy przejść do dwóch kolejnych kryteriów dotyczących znaków towarowych, które opisane zostały na stronie Urzędu Patentowego:

  1. muszą nadawać się do odróżnienia towarów i/lub usług jednego przedsiębiorstwa od drugiego przedsiębiorstwa, 

  2. muszą nadawać się do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych.   

Jeśli nasz znak towarowy spełnia wszystkie wymagania, określone przez prawo, można go zgłosić przy pomocy stosownego formularza. Po dokonaniu rejestracji, krajowy znak towarowy zostanie wpisany do rejestru prowadzonego przez Urząd Patentowy.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz