Black Hat SEO, czyli zakazane techniki pozycjonowania

Black Hat SEO, czyli zakazane techniki pozycjonowania

Budowanie widoczności witryny w sieci wraz ze zdobywaniem wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania należy do kluczowych działań w ramach marketingu internetowego. Cel ten można osiągnąć za pośrednictwem mniej lub bardziej zgodnych z zasadami Google technik pozycjonowania. W poniższym artykule omówimy metody będące przeciwieństwem dobrych praktyk, czyli Black Hat SEO. Sprawdź, jakie działania są zakazane i czym grozi ich zastosowanie.   

Na czym polega Black Hat SEO?

Chcesz, aby Twoja firma zyskała większą rozpoznawalność w Internecie? W takim razie musisz wiedzieć, że kluczem do sukcesu w tym zakresie jest pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach. Choć nie bez przyczyny myślimy tutaj przede wszystkim o Google (której udział w Polsce w październiku 2021 roku wyniósł prawie 97%[1]), to uwzględniamy również Bing czy Yahoo!.    


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Budowanie pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach wymaga podjęcia działań z zakresu SEO. Systematycznie publikowane treści wykorzystujących słowa kluczowe, instalacja certyfikatu SSL, zdobywanie wartościowych odnośników, optymalizacja struktury serwisu, wewnętrzne linkowanie czy przyśpieszenie ładowania witryny – wszystko to wchodzi w skład techniki znanej jako White Hat SEO.

Czym jest więc Black Hat SEO? To przeciwieństwo wspomnianych dobrych mechanizmów. Obejmuje działania niezgodne z listą rekomendacji oraz wytycznych przekazanych np. przez Google. Są to nieetyczne praktyki, które próbują manipulować algorytmami wyszukiwarek w celu poprawienia pozycji witryny w SERP. Stosowanie takich technik może prowadzić do ukarania Twojej strony oraz spadku ruchu organicznego.   

Black Hat SEO stanowi drogę na skróty – pozwala w szybkim czasie zdobyć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Polega na budowaniu stron pod wyszukiwarki, a nie witryn odpowiadających potrzebom użytkowników. Obejmuje techniki w zakresie:

  • Optymalizacji strony – wszelkie działania prowadzone w ramach witryny, które bazują na słowach kluczowych czy treściach; 
  • Link Building – czynności prowadzone poza stroną związane ze zdobywaniem odnośników zewnętrznych.

Pamiętajmy przy tym, że techniki Black Hat SEO wiążą się jednak ze sporym ryzykiem i mogą bardziej zaszkodzić naszej obecności w Internecie niż ją poprawić – o czym więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.  

Black Hat SEO – zakazane techniki pozycjonowania

Celem wyszukiwarek takich jak Google od lat jest zapewnienie użytkownikom najlepszych i najbardziej trafnych wyników wyszukiwania. Stąd też częste zmiany w algorytmach, które powodują, że niegdyś skuteczne działania są obecnie nieefektywne. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Black Hat SEO – roboty wyszukiwarek orientują się, że witryny nie stosują się do ogólnodostępnych wytycznych i powodują ich spadek z wysokich pozycji w SERP-ach.



Jakich technik pozycjonowania należy unikać przede wszystkim? Które praktyki nie wchodzą w zakres White Hat SEO? Oto lista najpopularniejszych działań, których strony internetowe powinny się wystrzegać:

1. Keyword Stuffing (upychanie słów kluczowych)   

Słowa kluczowe muszą pojawiać się w treści. Jednak największy wpływ na widoczność ma unikalny i jakościowy content. Dlatego też technika znana jako Keyword Stuffing, która polega na upychaniu fraz w artykułach czy opisach, należy do praktyk Black Hat SEO. Niestety sztuczne zwiększenie natężenia wyrażeń w sekcji meta czy zawartości strony bez odmiany i gramatyki wciąż jest niezwykle popularne wśród webmasterów.

2. Duplikacja treści

Pojawienie się na kilku stronach internetowych tego samego tekstu lub opublikowanie artykułu w różnych miejscach w obrębie jednej witryny – taką sytuację określamy jako duplikację treści. Powielanie contentu może powstać w wyniku celowego działania lub poprzez zaniedbanie spraw technicznych. Z duplikatami od lat walczy wprowadzony przez Google algorytm „Panda”. Jego celem jest bowiem wyższe indeksowanie stron z wartościową zawartością.   

3. Systemy wymiany linków (SWL)

Jedną z popularnych praktyk zaliczanych do Black Hat SEO jest nieuczciwe pozyskiwanie linków. Proceder ten zapewne wynika z prostego założenia wyszukiwarki, która ocenia strony internetowe również pod względem liczby wartościowych udostępnień. W ramach SWL wyróżniamy: kupowanie lub sprzedawanie linków, wymiany na dużą skalę, działania automatyczne czy artykuły gościnne nastawione na umieszczanie jak największej liczby linków. 

4. Doorway Pages (strony przejściowe)

Naruszeniem wytycznych Google i jednocześnie popularną techniką Black Hat SEO są tak zwane strony przejściowe. Tego typu witryny tworzy się pod określone frazy kluczowe w celu zajęcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Ponadto służą przekierowaniu internauty za pomocą linków do innego serwisu – najczęściej o zupełnie odmiennej tematyce. Mogą to być domeny kierujące do tej samej lokalizacji czy podstrony tej samej platformy.

5. Cloaking (maskowanie treści)

Jak zostało wspomniane na początku artykułu, Black Hat SEO opiera się na budowaniu stron pod wyszukiwarki, a nie witryn odpowiadających potrzebom użytkowników. Idealnie obrazuje to technika znana jako cloaking. Polega na przedstawianiu robotom Google innych treści, adresów URL czy struktur, aniżeli te, które zostały udostępnione internautom. Pierwsza z wersji jest zazwyczaj wypełniona słowami kluczowymi, aby zyskać wyższe pozycje na konkretne zapytania.   

6. Niskiej jakości content

Wśród najważniejszych działań z zakresu SEO nie bez powodu wymienia się content marketing. To właśnie wysokiej jakości, unikalne i odpowiadające na zapytania użytkowników treści pozwalają w uczciwy sposób zdobywać wysokie pozycje w rankingu. Aby, uniknąć kar od wyszukiwarek warto zrezygnować z mało wartościowych artykułów. Poza tym należy wystrzegać się kopiowania i duplikowania zawartości czy też pisania materiałów nieangażujących odbiorców.

7. Wprowadzające w błąd przekierowania

Wskazówki Google dla webmasterów wskazują jasno, że wprowadzające w błąd przekierowania należą do taktyki Black Hat SEO, która narusza wytyczne wyszukiwarki. Należy przy tym zaznaczyć, że same przekierowania warto wykorzystywać w uzasadnionych przypadkach np. przy łączeniu wielu stron w jedną czy podczas zmiany domeny. Negatywnie odbierane są te przekierowania, które podobnie jak maskowanie – wyświetla różne treści algorytmom i użytkownikom.  

Oczywiście, to tylko kilka spośród wykorzystywanych przez webmasterów technik Black Hat SEO. Część wskazanych błędów w pozycjonowaniu wynika nie tyle z celowych działań, ile z niewiedzy. W celu wyeliminowania ryzyka warto zdecydować się na regularne przeprowadzanie kompleksowego audytu SEO.

techniki Black Hat SEO

Ryzyko związane z Black Hat SEO

Stosując zakazane techniki pozycjonowania, marketerzy chcą oszukać system i przyśpieszyć organiczny sukces swojej strony internetowej. Jednak nawet jeżeli działania Black Hat SEO sprawdzą się w przypadku Twojej witryny, to wyniki są zazwyczaj krótkotrwałe. W dodatku takie praktyki wiążą się z ogromnym ryzykiem. Co dokładnie grozi serwisom nieprzestrzegającym wymagań wyszukiwarek?

Konsekwencje działań Black Hat SEO:

1. Kary od Google – wyszukiwarka może nałożyć na stronę stosującą zakazane techniki pozycjonowania dwa rodzaje kar:

  • Kara ręczna – nakładana przez pracownika Google, a informacja o niej pojawia się w Google Search Console. Filtr można odwrócić poprzez usunięcie błędów.
  • Filtr algorytmiczny – nakładany automatycznie przez algorytmy Google, a informacja o nim nie zostaje przekazana właścicielowi strony. Stąd też znalezienie przyczyny oraz usunięcie kary jest czasochłonne i trudne.    

2. Znaczący spadek widoczności w wyszukiwarce – zastosowanie wspomnianych wyżej kar powoduje utratę pozycji w rankingu Google oraz spadek widoczności i ruchu w witrynie. Wraz z nimi maleje również liczba konwersji i tym samym wartość przychodów.

3. Brak długoterminowych wyników – tak jak już zostało wspomniane, taktyka Black Hat SEO nie przynosi trwałych rezultatów. Początkowe wzrosty spowodowane zastosowaniem technik manipulacyjnych rzadko mają długoterminowy charakter. Z czasem algorytmy wykrywają nieuczciwe praktyki i neutralizują sztuczne zawyżanie rankingów i ruchu. 

4. Spadek zaufania do witryny i gorszy UX – coraz ważniejszą rolę w pozycjonowaniu stron internetowych pełni doświadczenie użytkownika. Black Hat SEO stanowi zaś przeciwieństwo dobrego UX. Techniki opierają się bowiem na optymalizacji witryn pod wyszukiwarki, a nie odbiorców treści. W ten sposób nie tylko maleje zdolność serwisu do konwersji, ale również zaufanie wśród internautów.   

5. Wykluczenie strony z indeksu – łamanie wytycznych Google może doprowadzić do nałożenia przez algorytmy najwyższej kary, czyli bana. Banowanie strony internetowej polega na tym, że zupełnie znika ona z indeksu wyszukiwarki. To zaś prowadzi do utraty ruchu organicznego. Warto pamiętać, że restrykcje mogą zostać pod pewnymi warunkami uchylone.

Jak widać, niestosowanie się do wytycznych wyszukiwarek i wykorzystywanie zakazanych technik wiąże się z dużym ryzykiem. Zdecydowanie bardziej opłacalna jest więc taktyka White Hat SEO. Sprawdź więc, jak pozycjonować stronę firmy i ciesz się wysoką pozycją w Google.

 

[1] Statscounter: Search Engine Market Share Poland

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz